6. recenze

Michal Auersvald, vášnivý čtenář a obyvatel Perštejna, kde se děj odehrává, a svědek celého příběhu.

Dnes 7. ledna roku 2013 jsem konečně dočetl knihu, kterou jsem dostal od autora k Vánocům, a musím říct, že mě jako obyvatele této krásné vesničky mile překvapila. Na druhé straně jsem v ní narazil na nedostatky, které by mohli jiné čtenáře ochuzovat. V průběhu hodnocení na ně poukážu.

Prvním z nich je popis této vesničky. Perštejn se dá nazvat vesnice vesnic, protože je to taková centrální ves. Kolem Perštejna se dá narazit na spoustu jiných vesnic, přesto pouze Perštejn má svou školu a školku. Vesnice na mapě vypadá jako Ypsilon. V průběhu let se tato vesnice moc nezměnila. Lidé se příliš často nestěhují, pracovní příležitosti se nemění. Kolem vesničky nalezneme několik kopců, které mají barvy všech odstínů zelené. Úplně dole máme hlavní atrakci Perštejna a to je koupaliště. Na místní koupaliště jezdí sousedi nejenom z okolních vesnic ale i bližších měst. Stejně tak kino, když ještě fungovalo, navštěvovala velká část obyvatelstva této skromné vesničky.

No a teď když jsem Vám trošku vylíčil popis, kde se příběh odehrává, pustím se do samotného příběhu. Musím potvrdit, že děj je z velké části podle skutečnosti, proto dávám velké plus. Další obrovské plus je za to, že se hrdina nedělal lepším, než ve skutečnosti je. Líbily se mi parodie na jména. Každý z místních, kdo by tu knihu četl, by okamžitě poznal, o kom je řeč. Pravdou je, že i já jsem se přistěhoval, přesto jsem Tomův osud nesdílel, a to i přesto, že jsme se v této době začali kamarádit. Znám taky zmíněnou partu. Teď ale zpět k ději. Kniha jenom utvrzuje mé přesvědčení, že lidi jsou zlí, blci a lžou. Nechci moc prozrazovat děj, přesto se musím zmínit o hraní scénky na akademii. Byla to jedna z nejlepších scén, co jsem kdy viděl a hodně mě inspirovala. Zvlášť proto, že jsem si ji mohl barvitě představit, a to proto, že (jak se v knize píše v kapitole Scénka) jsem byl jedním z těch, co celou scénku shlédli jako diváci v obecenstvu. Vlastně když jsem tak tu knihu četl, připadalo mi to jako nádherný výlet zpět do starých známých časů. No, a když mluvím o tom ději, musím vytknout, že tam jsou pasáže, které jsou docela poupravené. Naštěstí by mohl každý poznat, o jaké pasáže jde.

Pokud někdo čte knihy jako já, tak by musel říct, že se to čte jako za trest. Kapitoly jsou moc dlouhé a obsahují básně nebo písně. Naštěstí jsem je přeskakoval. Když jsem zmínil, že mi vadila délka kapitol, tak musím na pravou váhu dodat, že jsem je četl ve vlaku. A nejednou jsem jednu kapitolu četl celou trasu a poté posledních pár stran ještě na zástavce. Nejsem ten typ, co používají záložky, nebo si rádi pamatují čísla stránek. Styl psaní je spíše dětský, což umožňuje krásné čtení jak pro děti tak pro dospělé. Neobjevují se tam cizí slova, věty nejsou dlouhé a snadno se v ději orientujete i po delších přestávkách.

Pokud by se měla tato kniha objevit na plátnech, nemyslím si, že by měla úspěch. Ledaže by z ní někdo udělal slušnou komedii. Myslím si, že na film je tam málo sexu a akčních scén.